ADHDmySTORY

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2013

MATTE är så jobbigt, hjärnan hänger inte med.

Av Alexandra Ryström Tuohimäki - 24 oktober 2013 10:27

 


Såhär känner jag just nu.. Sitter och jobbar med matte hemma och är helt slut. Min hjärna orkar inte med matte! Jag har sådana koncentrations svårigheter, det märks tydligt inom vissa ämnen, som matte exempelvis. Jag har ganska svårt för matte, men blir dock väldigt glad då jag förstår vad jag arbetar med och förstår tänket inom mattematiken. 


När jag försöker tänka ut ett tal i huvudet så ställer jag upp siffrorna, alltså i huvudet och sen blir det för många siffror och så kanske någon runt mig säger ett ord och då tappar jag alla siffrorna och får börja om. Det är sjukt störande. När man kämpar för att räkna och tappar koncentrationen så blir man bara så besviken på sig själv och har nästan lust att kasta matteboken, men det kan man ju inte göra.. haha.. Så det är bara att fortsätta försöka. 


Många människor med ADHD har svårt inom teoretiska ämnen, men är väldigt duktiga inom det praktiska. Jag personligen lär mig fortare om jag kommer till ett arbete och dem visar mig på plats hur jag ska göra, än om jag läser en bok på 100 sidor och därefter ska komma ihåg allt och börja arbeta. 

Men det är självklart individuellt, men väldigt vanligt. 


Hoppas alla får en bra dag! KRAMIIS 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Ryström Tuohimäki - 10 november 2013 10:23

  Ett barn som har ADHD, hör oftast ca 10 minuter på en timmes lektion. Koncentrationen flyger iväg, det brukar oftast räcka med att det bara är någon som går förbi ute på skolgården, eller att någon distraherar med en penna eller liknande. Barn och...

Av Alexandra Ryström Tuohimäki - 2 november 2013 09:20


    Ibland har jag så mycket jag vet att jag behöver göra, det blir ofta så att man gör färdigt saker lite halvt sådär.. Läxor är kaos.. Jag pluggar och pluggar, men ingenting går in. Det är så orättvist, vissa personer behöver bara läsa igenom ...

Av Alexandra Ryström Tuohimäki - 23 oktober 2013 13:29


            Hur en människa med ADHD kan fungera( det är givetvis individuellt, men detta är det vanligaste). Detta är kortfattat berättat för att få förklara för människor runt omkring som inte är så insatta i detta vad ADHD egentligen ...

Av Alexandra Ryström Tuohimäki - 23 oktober 2013 13:26

Detta är en gammal video där jag bara är 15 år gammal och besvarar folks frågor om ADHD. Den är ganska osammanhängande och lite svår att hänga med i då jag har ADHD och pratade väldigt splittrat i den åldern.    ...

Presentation


ADHD.
Vad är det?
Hur fungerar en person med ADHD?
Varför har man ADHD?
Hur ser många utstående människor på ADHD?

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Är du en tjej eller kille som läser min blogg?
 Tjej
 Kille

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna ett litet meddelande! ;)


Ovido - Quiz & Flashcards